icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij Project and Change Talents
Blog 22/07/2022

Wat is het verschil tussen een PMO en Projectmanager?

pmo

Toen ik 10 jaar geleden startte als PMO werd die vraag nog vaak gesteld. Want een projectmanager kan toch ook de taken van een PMO-er uitvoeren? Het antwoord is ‘ja en nee’. Een projectmanager kan de taken van een PMO-er uitvoeren, het is alleen de vraag of ze daar tijd voor hebben in projecten van grote omvang. En niet alle projectmanagers hebben zowel oog voor detail als een helikopterview om het project goed te overzien.

Een PMO-er is namelijk goed in details die erom doen. Dat maakt een PMO-rol wel duidelijk anders dan een rol als projectmanager. Denk aan financiële rapportages om inzichtelijk te maken hoeveel budget al is gebruikt, wat we nog te besteden hebben en of we dan uiteindelijk geld te kort komen of geld over houden. Wel zo handig om dit niet pas aan het einde van het project te ontdekken. Om het gebruikte budget goed inzichtelijk te maken is het belangrijk om toe te zien op een correcte urenregistratie, ook dit is een taak van een PMO-er.

In mijn huidige opdracht bij het Radboudumc was het project al in volle gang toen ik werd opgebeld door het Radboudumc om hierbij aan te haken. Aangezien ik in 2017 al bij het Radboud had gewerkt wist ik de weg al in het ziekenhuis. Ik had heel goede herinneringen aan mijn project van toen waardoor ik direct wilde starten. Het op korte termijn creëren van inzicht en overzicht gaf rust aan het projectteam en daardoor konden er weloverwogen keuzes gemaakt worden hoe we het project zo efficiënt mogelijk konden inrichten.

Als PMO’er is je hoofdtaak signaleren en rapporteren over onder andere de inzet van mensen, budgetten, planning, organisatie en de voortgang van het project. Je biedt overzicht en inzichten waarop de projectmanager of projectleider overwogen besluiten kan nemen. Het grootste verschil tussen een PMO en Projectmanager is dat een projectmanager uiteindelijk de koers bepaald en eindverantwoordelijke is. Een projectmanager zal dit doen aan de hand van de informatie die je als PMO aanlevert maar ook de informatie die de projectmanager ophaalt bij alle betrokken partijen.  

Inmiddels zijn we dus 10 jaar verder sinds de start van mijn loopbaan en zien steeds meer bedrijven de toegevoegde waarde van een PMO doordat de kwaliteit van de projecten verbetert en het eindresultaat daardoor vaak boven verwachting is. Kwaliteit leveren in allerlei verschillende projecten: dat is nu nét wat voor mij het PMO-vak zo leuk maakt en houdt.

Overzicht blogs

Benieuwd wat onze experts voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op!