icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij Project and Change Talents

PMO Sanja brengt orde en structuur in projecten

pmo

Per 1 oktober 2022 is Sanja Scholtes Karic een van de nieuwe talenten van Project & Change Talents. Sanja is een echt multitalent, een harde werker met veel energie en ambitie. Maar wat Sanja vooral heeft, is een enorme drive om te ontzorgen. Ze is steeds op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar de rode draad is orde en structuur aanbrengen mét een hoop lol. Van het runnen van een eigen restaurant, via secretariële functies en twee HBO-studies kwam zij uiteindelijk bij het project management uit waarin al haar talenten samen komen.

Expertise

Project, programma en portfolio office

Project, programma en portfolio office

Over deze expertise

Voordat ze hier aankwam, heeft Sanja wel een hele reis gemaakt. Ook letterlijk, want op haar 10e vluchtte ze samen met haar ouders en broer uit Bosnië naar Nederland. Ze kwam in groep 7, zonder een woord Nederlands te spreken. Dat pikte ze supersnel op en een jaar later kreeg ze een VWO advies. Na de HBO studie bestuurskunde/overheidsmanagement ging Sanja als secretaresse werken bij het Ministerie van Economische Zaken. In eerste instantie gewoon om alvast een baan te hebben, want ja, de huur moest ook betaald worden. “Dat was niet mijn droombaan, want ik had altijd het idee dat secretaresses niet veel meer deden dan nagels vijlen en af en toe koffie halen voor de baas. Dat bleek toch wel heel anders te zijn. Er ging een hele wereld voor me open toen ik zag hoe gaaf het ondersteunende vak eigenlijk is. Ik kreeg veel verantwoordelijkheid, mocht ook trainingen geven en voelde me helemaal thuis in het ontzorgen. Ik ben een erg zorgzaam type, dus dit lag me helemaal.”

Toch ben je toen weer een hele andere kant opgegaan, hoe zat dat?
“Mijn broer had net zijn koksopleiding afgemaakt en wilde een eigen lunchroom beginnen. Hij vroeg mij om een bedrijfsplan te schrijven. Daar had ik voor gestudeerd, dus het leek me leuk om dat nou eens in het echt te doen. Daar ontdekte ik weer hoe leuk de horeca ook is. Tijdens mijn studie had ik al veel bijgewerkt in de horeca, dus ik dacht: waarom beginnen we niet samen een restaurant in plaats van een lunchroom? Zo gezegd, zo gedaan, en we begonnen een restaurant in de haven van Scheveningen. Na een jaar kwam ik erachter dat ik toch wel kennis miste, dus toen ben ik de HBO Hoger Hotelmanagement erbij gaan doen. Dat was een pittige tijd, maar het is gelukt. Na een paar jaar kreeg ik mijn eerste zoontje. Het moeder zijn bleek niet echt te combineren met 90 tot 100 uur per week werken. Ik heb het wel geprobeerd, ook om een stapje terug te doen, maar ik kon het moeilijk loslaten. Op een gegeven moment hakte ik de knoop door. Dit was niet waarvoor ik moeder was geworden. We hebben het restaurant verkocht en zijn weer ieder onze eigen weg gegaan.”

En jouw weg was weer terug het bedrijfsleven in?
“Ja. Ik heb eerst een paar maanden pauze genomen om voor mijn zoontje te zorgen, maar al heel snel kwam ik er achter dat ik geen thuisblijfmoeder ben. Al mijn vriendinnen waren aan het werk en ik had niet genoeg aan luiers en ‘poekie-poekie-praat’. Ik ging aan het werk als assistent van een Raad van Bestuur. Daar ontdekte ik dat ik projectmatig werken heel leuk vind. Ik verlies snel mijn interesse, ik wil niet jarenlang hetzelfde doen. Bij projecten word je steeds opnieuw getriggerd om op andere manieren na te denken over projecten. In de jaren daarna volgden functies als office manager en bureaumanager. In die laatste baan ik heb mezelf overbodig gemaakt door het team om te vormen naar een zelfsturend team. Toen ze het zonder mij afkonden, kon ik me weer richten op projectmanagement.”

Hoe ben je bij Project & Change Talents terecht gekomen?
“Ik zag een berichtje van Jaqueline (Esveldt, Business Manager) op Linkedin en heb haar een berichtje gestuurd dat ik wel eens wilde praten. Mijn contract als PMO’er bij mijn vorige werkgever was net verlengd, maar Jaqueline en ik hadden zo’n fijne klik samen dat ik toch direct besloot om de overstap te maken.”

Op wat voor soort opdracht hoop je terecht te komen?
“Ik hoop op iets in de IT, dat vind ik een hele fijne bedrijfstak waarin veel ontwikkelingen zijn. Ik wil ook graag met PRINCE2 werken. Overheid, semioverheid of bedrijven met maatschappelijke betrokkenheid, spreken me ook aan. Ik vind verandertrajecten erg leuk. Nadenken over hoe processen beter ingericht kunnen worden. Ik kan orde en structuur brengen. Maar wel op een leuke manier! Ik vind het heel belangrijk om naast hard te werken ook lol te hebben met elkaar, het verbinden van mensen vind ik essentieel.”

Wat vind je van de midlance-constructie?
“Ik moet het natuurlijk nog gaan ontdekken en ervaren, maar het klinkt zeker erg aantrekkelijk. Ik heb in loondienst gewerkt, maar ik ben ook zelfstandig ondernemer geweest. Dit klinkt als een ideale combinatie van beide.”

Waar heb je het meest zin in?
“Om iedereen te leren kennen! Volgende week hebben we de eerste sessie waarbij ik meer collega’s ga zien, ik vind het heel leuk om kennis te delen en van anderen te leren. Samen vormen we een netwerk waar je ook terecht kunt met vragen. Zo hoeven we niet allemaal apart steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Ik verheug me erop om iedereen te leren kennen.”

Overzicht nieuws
Expertise

Project, programma en portfolio office

Project, programma en portfolio office

Over deze expertise
PMO Partner
Sanja Scholtes /
PMO Expert

Benieuwd wat onze experts voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op!